Populaire kledingstukken op middelbare scholen
Elke generatie kan zich wel een item herinneren dat erg gewild was in de tijd dat zij naar de middelbare school gingen. Bepaalde merken of voorwerpen zorgen er op deze leeftijd namelijk vaak voor dat je ‘erbij hoort.’ Voor veel jonge en beïnvloedbare leerlingen is ergens bijhoren ontzettend belangrijk. Een paar generaties terug waren het de Kipling tassen en ook Adidas vesten zijn een tijd lang hét item geweest. Tegenwoordig zijn het Canada Goose jassen. De ontzettend dure, met dons gevulde jassen zijn zelfs zo gewild dat ze regelmatig worden gestolen. Soms is het dan zelfs zo, dat er heuse vechtpartijen uitbreken om zo’n jas. Een voorbeeld hiervan is de vechtpartij op een school in Hoofddorp een aantal jaar geleden.
Vechtpartij op middelbare school door jas
Wat doe je, als je ontzettend graag bij de populaire groep op school wilt horen, maar jij en je ouders hebben simpelweg het geld niet voor Canada Goose jassen? Een optie is dan te stelen, maar dit loopt niet altijd even goed af. Op een school in Hoofddorp brak namelijk een vechtpartij uit om deze gewilde jassen. Kinderen van de betreffende middelbare school stonden buiten op het schoolplein en begonnen elkaar te slaan en schoppen zonder hiervan de gevolgen te overzien. Op een gegeven moment was zelfs niet meer duidelijk om welke leerlingen het ging en welke leerlingen later besloten zich ermee te bemoeien. Er waren zelfs leerlingen die de vechtpartij besloten te filmen.
Is dit iets nieuws?
Ondanks dat Canada Goose jassen misschien wel een van de duurste kledingstukken zijn die momenteel populair zijn bij middelbare scholieren, is het niet iets nieuws dat ‘hot items’ worden gestolen en dat hier ruzie om ontstaat. Leerlingen die het gevoel hebben onderaan de sociale ladder te staan proberen op deze manier hun aanzien te vergroten. Dit is echter vrijwel altijd tevergeefs, aangezien middelbare scholieren pienter genoeg zijn om de ‘bedriegers’ eruit te pikken. Natuurlijk is zo’n jas geen must om ergens bij te horen, een groot deel van de leerlingen heeft namelijk ook niet zo’n jas, maar op deze leeftijd is dit nog lastig om te beseffen. Ook het inschatten dat acties consequenties hebben komt later pas.