CRO, misschien heb je er wel eens over gehoord, is net als SEO een belangrijk proces voor iedere online ondernemer. SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, zorgt voor een goede vindbaarheid van jouw site op internet. Waar het uiteindelijk om te doen is, is dat het conversiepercentage omhoog gaat. Om dit te kunnen bereiken, heb je conversie ratio optimalisatie, kortweg CRO genoemd, nodig. Benieuwd wat dit allemaal inhoud? Lees dan snel verder, want in dit artikel leggen we dit uit.

Wat is CRO?

Zoals gezegd, staat CRO voor Conversie Ratio Optimalisatie. Dit proces zorgt ervoor dat je jouw website kunt optimaliseren zodat je een hogere conversie ratio behaalt. De conversieratio is het percentage van het aantal bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot de gewenste actie. Veelal zal dit de aankoop van een product of dienst zijn, maar het kan ook een andere actie zijn zoals het verstrekken van bepaalde informatie. Heel eenvoudig gezegd zorgt CRO er dus voor dat de bezoekers van jouw website sneller overgaan tot de acties die door jou zijn gedefinieerd. 

De diverse aspecten van CRO

CRO werkt datagedreven. Wat we hiermee bedoelen is dat de optimalisatie is gebaseerd op de data over het gedrag van website gebruikers. Er zijn diverse tools op de markt die dergelijke informatie verzamelen. Een gratis tool hiervoor is bijvoorbeeld Google Analytics. 

Dergelijke tools kijken dus hoe een gebruiker op een site manoeuvreert, welke onderdelen veel worden bezocht en waar gebruikers juist afhaken. Deze informatie levert je waardevolle inzichten, op basis waarvan jij verbeteracties kunt definiëren. 

Het optimaliseren van je website gebeurt niet automatisch. Hiervoor zal je de gedefinieerde acties moeten gaan oppakken. Deze acties kunnen op allerlei vlakken zijn. Waar veel voordeel valt te behalen, is de zogenaamde gebruikerservaring. Zoals de naam al zegt gaat het hierbij om hoe de gebruiker jouw website ervaart. Het spreekt voor zich dat hoe sneller en gebruiksvriendelijker een website is, des te hoger de gebruiker deze zal waarderen.

Duidelijke structuren en goede content dragen hier ook aan toe bij. Korte bondige teksten voorzien van afbeeldingen en duidelijke structuren zorgen ervoor dat bezoekers minder snel zullen afhaken. Dit maakt de kans op conversie alleen maar groter. 

Daarnaast kan je ook, op basis van de ontvangen data, gepersonaliseerde pagina’s aanbieden. In combinatie met goede ‘call to action’ (CTA) buttons zorg je ervoor dat gebruikers snel een heel eenvoudig tot conversie kunnen overgaan. En daar is het je uiteindelijk toch om te doen.

De CRO specialist helpt je op weg

Een CRO specialist is iemand die is gespecialiseerd in conversie optimalisatie. Om het maximale rendement te behalen is het heel verstandig om een specialist van bijvoorbeeld Daar-om.nl in te schakelen. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag. Een CRO specialist is echter goed opgeleid en kent alle fijne kneepjes van het vak. Zo zorg je ervoor dat je website helemaal afgestemd wordt op jouw doelgroep. De specialist zal ook alleen effectieve wijzigingen doorvoeren. Zo verspil je dus ook geen geld. Daarnaast kan jij je zo helemaal concentreren op jouw business.